سنگ شکن در حال انجام عملیات خردایش

انواع سنگ شکن در صنعت راه و ساختمان جایگاه بسیار مهمی داشته و از آن‌ها برای خرد کردن مواد اولیه استفاده می‌‌کنند. پس از خارج کردن مواد از داخل معدن، باید آن‌ها به قطعات کوچک‌تر تبدیل شوند تا بتوانند ابعاد مناسبی برای ورود به آسیاب‌ها پیدا کنند. این کار به وسیله سنگ شکن انجام می‌پذیرد که در مدل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند. در ادامه به معرفی انواع سنگ شکن‌ها خواهیم پرداخت. با راه صنعت همراه باشید.

کاربردی ترین انواع سنگ شکن:

کل سنگ شکن‌ها به طور کلی در دو دسته سنگ شکن‌های ثابت و سنگ شکن‌های سیار دسته بندی می‌شوند. سنگ شکن‌های سیار یا پرتابل، قابلیت جابجایی داشته و می‌توان آن را با کمک یک تریلر به محل پروژه منتقل کرد. این نوع سنگ شکن به مسئول پروژه اجازه خواهد داد مصالح مورد نیاز خود را در محل اجرای پروژه فراهم سازد و دیگر برای جابجایی مصالح هزینه‌ای صرف نکند. نوع دیگر این محصولات با نام سنگ شکن ثابت، به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ شکن فکی

سنگ شکن‌های فکی یکی از انواع سنگ شکن‌هاست که وظیفه خرد کردن سنگ‌های بزرگ را بر عهده دارد. اولین سنگ شکنی که در کانه آرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد همین مدل است که از یک فک ثابت و یک فک متحرک تشکیل شده است. سنگ بین این دو فک قرار گرفته و تحت فشار زیاد به قطعات کوچک‌تر تقسیم‌ می‌شود. سنگ‌ شکن‌های فکی به دو نوع تک بازویی و دو بازویی تفکیک می‌شود که از سنگ کن فکی تک بازویی برای سنگ‌های سخت و از مدل دو بازویی برای سنگ‌های بسیار سخت استفاده می‌کنند.

انواع سنگ شکن در حال عملیات خرد کردن سنگ

سنگ شکن چکشی

این سنگ شکن از انواع سنگ شکن‌های ثابت است که از آن برای خرد کردن سنگ‌هایی با ابعاد 200  تا 400 ‌میلی‌متر استفاده می‌کنند. خرد کردن سنگ‌ها در این مدل با کمک چکش‌هایی صورت می‌گیرد که در داخل آن قرار گرفته‌اند. با ضربات چکش، سنگ‌ها به هم و به دیواره سنگ شکن برخورد کرده و به دلیل ضربات فراوان کاملا خرد می‌شوند. برای ساختن مواد اولیه در تولید موزاییک، سنگ گچ و سنگ آهک از این سنگ شکن کمک می‌گیرند.

سنگ شکن کوبیت

از جمله انواع سنگ شکن‌ هایی که در خط تولید کارخانجات بزرگ مشاهده می‌شود، سنگ شکن کوبیت است که با نام سنگ شکن ضربه‌ای هم شناخته می‌شود. تیغه‌های سنگ کوبیت بسیار مستحکم است و به همین دلیل از آن برای کوچک کردن سنگ‌های بسیار سخت استفاده می‌کنند. سنگ شکن ضربه‌ای در کارخانجات تولید شن و ماسه نقش مهمی را ایفا کرده و از سمت دیگر تعمیر یا تعویض قطعات داخلی آن به راحتی انجام می‌پذیرد. تعمیر راحت و سرویس بدون دردسر سنگ شکن کوبیت باعث شده یکی از محبوب‌ترین انواع سنگ شکن ها باشد. در کوبیت سنگ‌ها به سمت جداره داخلی پرت شده و توسط سپرهای نصب شده بر روی دیواره خرد می‌شوند.

سنگ شکن مخروطی

سنگ شکن‌های مخروطی می‌تواند به عنوان یک سنگ شکن اولیه یا ثانویه مورد استفاده قرار گیرد. این مدل مواد معدنی را به ذرات نسبتا کوچکی تقسیم کرده و مواد پس از خرد شدن توسط سنگ شکن فکی، به داخل این سنگ شکن ریخته می‌شوند.

عملیات خردایش در سنگ شکن

سنگ شکن هیدروکن

سنگ شکن های هیدروکن به عنوان یکی از انواع سنگ شکن های ثانویه کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارند. سنگ شکن هیدروکن متشکل از کانکیو هیدروکن و منتل هیدروکن کارایی بالا دارد و در زمینه های مختلف از راهسازی تا خردایش سنگ های معدنی مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ شکن ماسه ساز

سنگ شکن ماسه ساز که با اسم راک‌اند‌راک نیز شناخته می‌شود، برعکس سایر سنگ شکن‌ها برای خرد کردن سنگ از چکش یا اهرم دیگری استفاده نمی‌کند و از نوع سنگ‌شکن‌های ثانویه است. در این مدل سنگ‌ها داخل محفظه‌ای ریخته شده و با سرعت بالایی به چرخش در می‌آیند، سرعت بالا سبب برخورد شدید سنگ‌ها و خرد شدن آن‌ها می‌گردد. این دستگاه ذرات کوچک را ریزتر می‌کند و خروجی آن سنگ‌هایی با ابعاد 0 تا 6 میلی‌متر خواهد بود. به دلیل خروجی کوچک سنگ‌ها در این مدل، از آن در تهیه آسفالت و ماسه استفاده می‌کنند.

سنگ شکن چرخشی

این مدل از دو مخروط تشکیل شده که مخروط خارجی کاملا ثابت بوده و مخروط داخلی حرکت چرخشی دارد. سنگ‌ها بین هسته مرکزی و دیواره قرار گرفته و با چرخش مخروط خرد می‌شوند.

جمع بندی انواع سنگ شکن

جمع بندی انواع سنگ شکن ها وظیفه تغییر سایز سنگ‌ها و سایر مواد معدنی را بر عهده دارند و بسته به کاربرد و نحوه کار به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. ظرفیت دستگاه یا قدرت خرد کردن مواد از اهمیت زیادی برخوردار است و به هنگام خرید یکی از انواع این محصولات، باید آن را مد نظر قرار دهید تا نیاز شما را رفع سازد. از انجایی که هزینه تعمیر و نگهداری هر سنگ شکن با مدل دیگر متفاوت بوده، بهتر است قبل از خرید سنگ شکن نیاز خود را بسنجید و بسته به کارایی و ظرفیت مورد نیاز یکی از این مدل‌ها را خریداری کنید.

Related Post

Leave a Comment

language »